Sybutiken med mötet i fokus

Sybutiken med mötet i fokus

0

Christina Kullman hade bestämt sig för att aldrig låta sin hobby bli hennes jobb. Men när hon fick möjligheten att öppna sybutiken Syhörnan i Hässleholm kunde hon inte motstå frestelsen. 
– Kunderna ger så mycket tillbaka, säger hon.

För Christina Kullman har kläder och sömnad alltid varit stora intressen.

– Jag började sy när jag var 10-11 år. Mamma gjorde det och jag ville väl vara som mamma, skrattar Christina.

Efter gymnasieutbildningen beklädnadsteknik på Jakobsskolan inleddes arbetslivet som sömmerska på Toni-Lee arbetskläder. Därefter har Christina jobbat sammanlagt 19 år på Ica Maxis klädavdelning, varit anställd på olika klädbutiker och jobbat tre år på Symaskinshuset i Kristianstad, där hon till slut fick känsla för att driva en egen sybutik.

– Där kände jag hur roligt det var med kundkontakten i en sådan här butik.

Butik och mötesplats

Så kom chansen. Hörnlokalen på Tredje Avenyn som tidigare varit kemtvätt blev ledig och i samma veva skulle Tygborgen i Älmhult säljas.

– Jag köpte lager och inventarier från Tygborgen för att bygga upp ett sortiment som jag kunde använda till min butik i Hässleholm.
1 november förra året öppnade jag och redan när jag satt på Nyföretagarcentrum och jobbade fram min affärsidé var en tydlig vision att Syhörnan utöver att vara en butik skulle bli en mötesplats. 

I butiken finns ett stort sortiment av tyger, knappar, mönster, dragkedjor och andra sy­tillbehör. På en vägg finns hyllor med symaskiner från märkena Juki, Pfaff, Singer och Husqvarna. Utöver försäljningen satsar Christina även på kurser och event, bland annat i Overlock­sömnad, alltså en maskin som syr och skär tyget samtidigt och lämpar sig bra för till exempel trikåkläder.

– På den senaste kursen hade vi en deltagare som kom ända från Ängelholm.Vi har även haft kurser i att sy kalsonger och trosor och en kurs där deltagarna får lära sig att tillverka sin egen måttsydda BH, berättar Christina.

– För mig är det viktigt med ett personligt engagemang i kunderna. Jag vill inte bara sälja och sedan ”Bye, bye…”. Vi har redan massor av stammisar som kommer in för tips och råd – en del kunder har till och med haft med blommor eller presenter för att visa sin uppskattning!

Verksamheten växer

Sedan starten för snart ett år sedan har verksamheten rullat på. Syhörnan erbjuder även kemtvättstjänster i samarbete med Höörs Kemtvätt som tidigare disponerade lokalen och kundtillströmningen har varit så stor att Christina har haft behov och möjlighet att anställa ytterligare en butiksmedarbetare.

– Maria är en gammal kursdeltagare och vi har haft en gemensam syjunta. Det började med att hon kom in en dag i veckan och nu är hon ofta här tre dagar.

– Jättekul, tycker Maria Arkestål om jobbet.

– Jag köpte från början en symaskin av Christina, och nu får jag vara med i hela processen att välja ut tyger och bygga upp sortimentet.

Och att vara flera ögon när tyger ska väljas är viktigt, menar Christina Kullman.

– Går man för mycket på bara eget tycke och smak blir det farligt. Särskilt som  jag själv har ganska egen stil, skrattar hon.

Värnar om det lokala

På en bokstavstavla av gammalt snitt står skrivet ”Tack för att du handlar lokalt”. Christina menar att service och engagemang är de vapen man som butiksägare har mot näthandeln, vars utbud är omöjligt att konkurrera med. 

– Jag är själv inte alls intresserad av att starta nätbutik. Jag tycker att många av de idéer man får när det gäller att sy uppstår i mötet med materialet, när man får titta och känna på det.

Mönster och egen design

I butiken hänger ett antal plagg som Christina själv har sytt upp och saluför. Plaggen är ofta sydda utifrån de mönster som säljs i butiken.

– Vi säljer mönster från svenska leverantörer som innehåller bra beskrivningar och möjlighet att sy upp allt från små storlekar till generösa. 

Även om det inte står ett ord på skyltfönstren om att Syhörnan erbjuder sömnadstjänster är det många som kommer in och vill få hjälp med att ändra på plagg.

– Jag har börjat samarbeta med en sömmerska så nu kan vi även erbjuda den möjligheten, säger Christina.

Hur ser planerna ut framåt?

– Jag skulle vilja utöka med en egen sy­maskinsverkstad för att kunna erbjuda mer avancerad service. Jag vill även utveckla Syhörnan som en mötesplats, kanske med öppet hus någon dag i veckan där man ska kunna komma in i butiken och fixa detaljer på sina egna plagg, till exempel gylf, fickor eller blixtlås.