Succémässa tillbaka i Älmhult 400 unga företagare  visar sina idéer

Succémässa tillbaka i Älmhult 400 unga företagare visar sina idéer

0

Förra årets UF-mässa, där unga entreprenörer från hela Kronobergs län visade upp sina spännande företagsidéer, blev en riktig succé. Det var första gången mässan hölls utanför Växjö och hela 3 500 besökare räknades in på fyra timmar.
Vi har träffat Sara Almkvist och Emil Andersson på Ung Företagsamhet Kronoberg och de bekräftar succén.
– Ett oerhört lyckat evenemang, så vi kommer tillbaka i år igen i samarbete med Ikea AB och Älmhults kommun. Den 21 mars är det dags!

Man kan kalla det en firmafest för framtidens företagare. Och allmänheten är inbjuden. Den 21 mars invaderas Älmhult av 400 unga entreprenörer som representerar 120 UF-företag från hela Kronobergs län. Men vad är då ett UF-företag?
Under ett år får landets gymnasieelever chansen att starta, driva och avveckla ett företag. Går det bra och den riktiga entreprenörsandan infinner sig kan man ta med sig sin idé och få stöttning på vägen ut i den stora företagsvärlden.
– Ja, det är här man hittar framtidens entreprenörer och det är väldigt inspirerande att träffa dem redan nu, konstaterar Sara Almkvist som är chef för UF Kronoberg.

UF-mässan är inte bara en chans att möta framtiden. Det handlar om en tävling. 14 olika kategorier av företag bedöms av en jury med 70 medlemmar. Vinnarna går vidare till en SM-final och vill det sig väl väntar ett Europamästerskap i Ung Företagsamhet.
– Det här är riktigt roligt. Att vara med i juryn har blivit åtråvärt, många företagare tycker att detta är årets höjdpunkt, berättar Emil Andersson som är entusiastisk medarbetare till UF-chef Almkvist.
– Och nu när prisutdelningen äger rum på själva mässdagen har det blivit ännu festligare, tillägger Sara Almkvist.

Stämningen är hög på en UF-mässa. Det är inte helt fel att säga att ”alla var där”. Representanter från länets skolor, kommunen, näringslivet och den nyfikna allmänheten. Food Trucks förser folk med mat, musiken bidrar till stämningen och vill man uppleva ännu mer kan man möta länets näringsliv på det så kallade Partnertorget. Men framför allt kan man uppleva den ungdomliga entusiasmen.
– Vi har en VIP-lounge med kaffemoppe. Förra årets stora succé, berättar Sara Almkvist.
Svårt att förklara, måste förmodligen upplevas.
– Och grillen med egentillverkad korv är speciell. Det är ett av förra årets UF-företag som nu återkommer med en lyckad idé, säger Emil Andersson.

Denna dag i företagsamhetens tecken utspelar sig på Texo, adress Stallgatan 2 i Älmhult. Själva mässan öppnar för allmänheten klockan 12.00, men innan dess hålls en näringslivsträff med Ung Företagsamhet och Svenskt Näringsliv. Fokus ligger på jämställdhet och schyssta attityder.
– Här hoppas vi på spännande samtal med fokus på hur man skapar framtidens arbetsplats, förklarar Sara Almkvist.
Det tävlas hela dagen och besökarna får gott om tillfällen för shopping vid de olika företagsborden. Mässan avslutas klockan 16.00, en halvtimme senare blir det prisutdelning.
– Ja, vi ser verkligen fram emot den här dagen och att komma till Älmhult igen. Eventlokalen är jättehäftig, säger Emil Andersson.
Vad kostar det då att uppleva allt detta?
– Absolut ingenting. Det är fri entré.

Text och foto: Lasse Lindell