Espresso – Din lokala tidning
Lagfart placeholder

I juni invigs Tuff-Tufftåget

I Osby finns flera spännande besöksplatser utspridda i alla väderstreck. Roliga, spännande och intressanta platser som intresserar alla åldrar. Men just det faktum att de är utspridda skapar ett logistikproblem, som i de flesta fall innebär att tillgängligheten blir begränsad.
– Ja, med de förutsättningarna är det svårt och kostsamt att hålla öppet, förklarar Jankov Månsson. Så vi beslöt att göra något åt det.

Pengar från banken
Idén med ett litet tåg på hjul som knöt ihop besöksmålen hade fötts tidigare men för snart två år sen, tog den fart igen och en mindre grupp tog uppdraget på allvar. Ett projektarbete togs fram för att visa varför behovet av ett tåg fanns och vad det skulle få för följder. Sparbanksstiftelsen tyckte att projektet var så intressant att men beviljade ett bidrag till att köpa ett lok med två vagnar. Tåget hade tidigare använts till att transportera folk från Ullareds camping till varuhuset, men räckte inte längre till.

Lok i Norrland
OSW med Sven Wästergård i spetsen, är en del i projektgruppen. Han hämtade hem tåget men kunde sen konstatera att loket behövde bytas ut. Ett nytt lok hittades uppe i Norrland, som tidigare använts på SJ:s perronger för att dra vagnar. Idag finns detta loket i Osby och genomgår just nu en ombyggnation tillsammans med vagnarna.
– Ja, planen är att hela tågsättet ska vara klart för invigning till sommaren, berättar Sven.

Lekfullt och kreativt
Turerna kring namn och design har varit många. Från början var tanken att man skulle bygga ett Briotåg. Kontakter togs med Brio där kommunikationsansvariga och jurister var nyfikna över projektet men för att skydda sitt varumärke ville de hellre att gruppen skulle tänka i andra banor.
– Visst hade det varit optimalt att kunna sätta ett äkta Briotåg på gatorna och fortsätta den lekfulla och kreativa tanken som ändå präglat Osby i över 100 år, berättar Jankov. Men vi insåg ju också att det skulle ställa väldigt stora krav på oss.

Passar perfekt
Den nya lösningen kom dock från en tidigare ägare av Brio. Dag Ivarsson tipsade oss om ett annat tåg som hade kopplingar till Brio för länge sen. Det var Karl-Aage Schwartzkopfs Tuff-Tufftåg, som nog många känner igen.
– Ja det passade perfekt. Vi fick ett transportmedel. Vi fick en association till det lekfulla med stark igenkänning. Design av tåg och hållplatser har slutförts av Åsa Månsson.
Osby kommun är också med i projektet och hjälper till med hållplatserna.

EU-bidrag till lansering
Under vintern har projektgruppen, som nu administreras genom Hembygdsföreningen, ansökt och fått bidrag via Skåne leader Ess. Pengar som ska användas till att slutföra arbetet med tåget men också till att bygga upp en verksamhet med tågförbindelser mellan ett antal besöksmål.
– Vi behöver ju också marknadsföra oss för att få igång och utveckla det vi nu påbörjar. Det finns idag massor med tankar och idéer på hur tåget kan användas utöver att knyta ihop ett antal besöksmål. Så det ska bli spännande att fortsätta jobba och utveckla arbetet, avslutar Jankov.

Text: johnny@espressoreklam.se

Hemsidan använder cookies för att optimera din användarupplevelse. Vi utgår från att du godkänner detta men du kan välja att lämna oss om du önskar. Acceptera Läs om vår integritetspolicy